BEÏNVLOEDEN ALS EEN PRO; JE DENKEN BEPAALT OOK JE GEDRAG

Overtuigen?

Versterk je invloed en Impact

Herken je dit? Je wilt je punt maken maar je wordt niet gehoord?
Terwijl je collega’s tijdens meetings wel gemakkelijk scoren? En jij hebt inhoudelijk dezelfde boodschap. Hoe lukt het hun wel?
Beïnvloeden is een belangrijke vaardigheid als je samenwerkt. Eigenlijk willen we allemaal invloed uitoefenen op het werk, toch? Ben je manager, professional of directeur, je zult je invloed moeten aanwenden om anderen voor je (idee, plan) te winnen.

Maar welke denkwijzen en strategieën zijn er en hoe weet je welke strategie je moet gebruiken om effectief te beïnvloeden? Ik neem je graag mee in de wonderlijke wereld van beïnvloeden.

Situaties lastig te beïnvloeden?

In je werk zijn er veel situaties waarin de belangen en de doelen van jou en je collega´s uiteenlopen. Denk bijvoorbeeld aan budgetten die maar een keer worden verdeeld. Of een promotie waar maar een persoon die fijne functie kan krijgen. Je kunt dan twee dingen doen:

  • Je doelen en belangen loslaten en anderen laten bepalen wat er gebeurt. Dat draagt niet altijd bij tot werkgeluk.  Lees ook: 5 Tips om effectief, assertief te zijn!
  • Of anderen beïnvloeden zodat jouw doelen en belangen ook van belang zijn en gewicht krijgen. Waar kies jij voor?

Krachtenveld

In de praktijk bestaat er niet één beste beïnvloedingsstijl. Het is afhankelijk van je doel en je gesprekspartner.  Wel is het handig om van tevoren na te gaan wie je medespelers zijn en wat willen zij bereiken. Zo kun je bewuster te kiezen voor de stijl die het beste past bij de situatie.

Handige Hulpvragen

  • Wat is jouw belang?Of wens?
  • Wat is je doel?
  • Wie zijn je medespelers?
  • Wat zijn de doelen en belangen van anderen?
  • Raken jullie belangen elkaar?
  • Hoeveel invloed heb je zelf?
  • Gaat het om een gevoelige, emotionele kwestie of is het vooral zakelijk?

Maar daarmee ben je er nog niet. Want hoe ga je het toepassen? In de theorie kennen we 4 stijlen.

Oordelen en normen stellen

Als je deze stijl hanteert dan moet je helder zijn in wat je wilt bereiken. Je maakt de ander duidelijk welk gedrag je waardeert en welk gedrag je niet op prijs stelt. Je stelt grenzen. Denk maar eens aan een ‘slecht nieuws gesprek.’ Daarbij ‘corrigeer’ je gedrag en geef je aan wat je wel of niet van iemand verwacht. Of je maakt duidelijk dat iemand onvoldoende presteert.  Bijvoorbeeld als een collega of medewerker zich niet aan de afspraken houdt of vaak te laat komt. Je kunt ook denken aan een ouder die een kind iets verbiedt of een leraar die de klas streng toespreekt

Krachtig argumenteren

Hierbij probeer je de ander aan de hand van argumenten of feiten mee te krijgen in je voorstel. Met deze stijl richt je je op de cognitie en de redelijkheid van de ander. Vaak doe je dit stapsgewijze.

  • Door eerst een voorstel te doen en dan je standpunt of de voordelen hiervan duidelijk te beargumenteren;
  • Om vervolgens alle bezwaren te beargumenteren en te weerleggen.

Het is handig om van tevoren na te denken wat de eventuele bezwaren van anderen zijn. Zodat je hier al een pasklaar antwoord op hebt (Lees ook succesvol onderhandelen).

Enthousiast maken, Inspireren

Bij deze stijl roep je een beeld op van de toekomst of een ‘droom’. Bij voorkeur in een kleurrijke aansprekende taal.  Je benadrukt dat deze toekomst wordt gerealiseerd door de persoonlijke inzet van iedereen. Denk maar aan Obama: ‘Yes we can.’

Eigenlijk creëer je betrokkenheid en wordt er energie gemobiliseerd voor het goede doel. Bijvoorbeeld wanneer je een visie, ideaal of droom hebt waarbij er een gezamenlijk belang is. Je maakt anderen enthousiast met een aansprekend en levendig verhaal over een nieuw project, product of nieuwe werkwijze. Daarbij creëer je een visie en een sfeer van ‘we gaan ervoor.’ Denk ook maar eens aan een voetbal coach die voor een belangrijke wedstrijd een peptalk geeft. Of aan een productintroductie van Apple door Steven Jobs.

Erkennen en vertrouwen

Hierbij zet je de ander ‘centraal.’ Je geeft volledige aandacht aan je gesprekspartner(s). Door belangstelling te tonen en je te verplaatsen in de ander en de belangen. Waarbij je actief luistert, vragen stelt en samenvat. Denk maar aan een therapeut of coach.

Wanneer is welke stijl effectief?

Hiervoor zijn er geen strakke regels. Het allerbelangrijkste is dat je flexibel afstemt op de situatie en je gesprekspartner. En daar zit hem de kneep. In de praktijk hanteren we meestal 2 stijlen omdat we daar meer affiniteit en ervaring mee hebben.

Wil je effectiever zijn en meer invloed en impact  hebben? Dan is het goed om te weten welke beïnvloedingsstijlen je wel en welke je weinig hanteert.  Zodat je ontdekt hoe jij je invloed kunt vergroten en flexibeler inspeelt op de ander en de situatie.

Scroll to Top